Jack the Ripper

You will soon hear of me with my funny little games... En blogg om gåtan Jack the Ripper.

Addendum rörande Elizabeth Stride

Kategori: Allmänt

Jag kände på mig att det var någonting viktigt jag hade glömt angående mordet på Stride, nämligen mordvapnet. Det fastslogs av doktor George Bagster Pillips att Stride togs av daga medelst en kortbladig kniv medan de andra morden ska ha utförts med en långbladig kniv. Detta är ett mycket störande faktum och antyder två saker. Antingen att Jack bar flera knivar med sig när han letade efter ett lämpligt offer eller att Stride, som jag tidigare har föreslagit, mördades av en helt annan man. Jag skriver "man" med stor säkerhet, trots de många teorierna kring en möjlig "Jill the Ripper".

Jag drar mig också till minnes vad John Douglas skrev om mordet i sin bok The Cases That Haunt Us: "[...] the MO is the same, but the signature appears to be different." Douglas anser ändå att båda morden inom ramen för "The Double Event" utfördes av samma person, vilket jag inte alls håller med om. Låt mig klargöra lite ytterligare varför.

Douglas, och många med honom, tror att Louis Diemschutz avbröt mördaren innan han fick tid att stympa Strides kropp. Därför är Modus Operandi detsamma som i övriga fall, men eftersom stympningen aldrig hann fullbordas så saknas "signaturen". Således, brukar det heta, var Jacks blodtörst fortfarande inte släckt när han råkade på Catherine Eddowes på Mitre Square bara 45 minuter senare. Det är förstås inte omöjligt och det vore arrogant av mig att kategoriskt avfärda ett sådant scenario, men jag är fortfarande ovillig att hålla med.

Som jag har påstått tidigare så tror jag att Stride föll offer för en helt annan mördares hand, förmodligen en av de män (eller båda) som iakttogs av Israel Schwartz helt nära den plats där Diemschutz senare påträffade hennes kropp. Ingen av dessa mystiska män var, såvitt jag uppfattar saken, Jack the Ripper. För anta att du har någonting otalt med en av de många prostituerade i området och att du är tokig nog att mörda någon, vilken tidpunkt kan vara bättre? Mordet på Stride skedde i affekt, ett ögonblicksdåd utfört av någon som avskydde henne specifikt eller hennes medsystrar generellt. Kanske av någon som till och med närde en morbid nyfikenhet för mord och som säkert hade både hört och läst om Jacks vansinnesdåd. Jag har inga definitiva svar, men jag håller det för mycket mer troligt åtminstone.

Jag kan inte för allt i världen föreställa mig ett scenario där Jack the Ripper bara kallt accepterar att han blir avbruten i sin gärning och flyr platsen. Han tycks alltid ha försvinna precis när polisen kommer runt knuten och bara lämna efter sig en stympad kropp. Varför skulle han tillåta en vanlig civilist att störa honom i hans sinnessjuka ärende? Svaret är enkelt: det skulle han inte. För även om han är känd för att enbart ha mördat kvinnor så tror jag inte att någon skulle undkomma oskadd om de stört honom i hans näst intill heliga ritual. Vidare så måste mördaren, oavsett om han är skvatt galen eller yrkesmördare, pusta ut, samla sig och rensa tankarna innan han går vidare efter ett debacle som detta. Därpå följer den enorma risken att bli upptäckt när han rör sig från en plats till en annan. Någonting i detta klingar falskt.

Det tar bara 10-15 minuter att promenera från Dutfield's Yard till Mitre Square, men skulle Jack the Ripper verkligen ha företagit sig en sådan promenad nerblodad efter mordet på Stride? Nej, knappast. Mer troligt är det i så fall att han hade någonstans att gömma sig och byta om mellan dessa två adresser och det skulle också förklara varför ingen såg honom. Det kan också förklara varför mordvapnet inte var detsamma vid båda morden under "The Double Event". Däremot måste man ändå ställa sig frågan: Varför använde han sig av en kortbladig kniv endast vid mordet på Stride? Befann han sig i en experimentell fas av sin mycket tvivelaktiga karriär?

Det här är bara ett addendum som sagt, men jag kan inte nog understryka de märkliga omständigheterna rörande mordet på Stride. Douglas, som tidigare citerades och som är mycket mer erfaren inom profilering och kriminologi än vad jag någonsin kommer att bli, hävdar att han skulle råda sina utredare att se på detta som ett dubbelmord. Kanske var det just det, kanske inte, men det hör egentligen inte hit. Det viktiga är att ifrågasätta där man ser tveksamheter, igen och igen om så krävs. Olösta fall med mer än ett sekel på nacken låter sig sällan imponeras av Occams rakkniv.

Fridens...

 

 

                                                    Mitre Square

Kommentarer


Kommentera inlägget här: